fredag 24 oktober 2014

Utställning? Utställning!

För några veckor sedan var jag på utställning, min uppfödare (som också är mattes mamma) tyckte att det var en bra idé att passa på när det var två utställningar i Sundsvall samma helg. Tillsammans med nästan alla mina syskon blev det debut, allt under kennel Turbolines flagga.

Så det här är vad som hände, första dagen.

Jag borde ha anat att det var något på gång, på torsdagkvällen kom min lilla stormatte (mattes syster Erica som också är delägare i kenneln) förbi och klippte klorna, jag förstår inte vad det ska vara bra för egentligen, långa klor är ju praktiskt när man ska dra åt sig en leksak eller filt i soffan liksom... Kvällen därpå stoppade matte in mig i duschen, och även den här gången glömde hon att jag faktiskt inte gillar kallt vatten. Till slut, efter att jag hade försökt smita en massa gånger, kom hon på att jag ju vill duscha i samma temperatur som hon själv, och då blev det ju mycket bättre. Men att vara blöt är hemskt, och den där dumma fläcken på ryggen som jag inte kommer åt att torka själv torkar ju aldrig, och då blir jag kall och fryser.
Morgonen därpå, jättetidigt faktiskt, kom stormatte och hämtade mig och matte, husse valde att springa Broloppet istället fast det var kallt och blött ute! Hur kan man välja det när man kan sitta inne i värmen? Eftersom mina syskon också var i bilen var jag tvungen att sitta i bur, vilket jag verkligen inte gillar för när jag åker bil vill jag ju kunna ha koll på alla andra bilar, och människor, och hundar, och.. tja, i princip allt faktiskt.

Väl på plats gick vi in i ett hus som luktade jättekonstigt, av stora fyrbenta monsterdjur fick jag sedan lära mig när jag och matte gick ut på en kissrunda, och det var hundar överallt! Det var hur spännande som helst, så spännande att jag inte kunde sitta still och inte bara höll på att studsa ur pälsen utan även ur selen. Efter en stund så kom jag på att om jag satt på buren, som mina syskon fick ligga i, jag vägrar sitta i bur i onödan, så hade jag mycket bättre utsikt och kunde ha koll på alla.
Titta här vad synd det var om mina stackars syskon;
Sen fick jag plöstligt inte spana mer, utan skulle in i nån sorts ring och springa och visa upp mig. Jag hade hört matte muttra lite veckan innan att hon borde "utställningsträna" mig, tydligen innebär det att man ska kunna trava fint, stå fint och dessutom stå på ett bord medan en främmande människa stoppar in händerna i munnen på en. Som tur är tycker jag att människor är ok, så det fick han väl, men kul var det då inte. I slutänden fick jag i allafall ett "very good" och slog i allafall brorsan Bonus, även om det så klart var David som vann. Enligt stormatte så ska han göra stor utställningskarriär, så lägg namnet Turboline's Taste of Africa på minnet! Förutom att jag skulle göra de där konstiga sakerna så tyckte matte att hon inte ville springa själv och se fånig ut, så stormatte försökte.. Att de där människorna aldrig lär sig att jag måste ha full koll på min flock, alltid, så jag hade inte riktigt tid att uppföra mig, jag måste ju leta efter matte i mängden med människor.

Lilla stormatte tycker utställning är mycket roligare än vad min matte gör, och det gör min syster Kenza också.

Dagens avslutades med att vi allihop tävlade om bästa avelsgrupp och bästa uppfödargrupp, så lite duktig var jag i allafall, men oj, vad jobbigt det var! När jag kom hem var jag jättetrött, men efter att ha sovit några timmar så orkade jag leka lite grann i allafall.

Såna här konstiga saker får man tydligen om man är duktig, men vad vet jag, jag fick ju ingen! 
Om dag två berättar jag nån annan dag, den var ännu mer spännande...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar